Si Pha Dong: de 4000 eilanden: 28 januari 14

30 januari 2014 - Si Phan Don, Laos

Het klinkt als muziek in de oren en als een naam van een sprookje. Tegen de Cambodja ligt een archipel met wadden eilandjes verspreid over de 15km brede Mekong. Ik heb ze niet geteld maar het zullen er zeker wel 4000 zijn als  elke struik die uit het water opduikt ook als een eilandje wordt beschouwd. Er zijn er drie grotere die “bewoond” zijn. We kwamen we zonder enig “transport probleem” aan op het grootste eiland: Don Kong. Aanlegsteiger zelfs nog niet in de maak, geen muilezels, dan zelf maar goed geladen langs de oeverkant naar boven. 1 lange straatweg met wat guesthouses en restaurantjes, alles wreed op het gemakje. We installeerde ons in de kamer, terrasje op , onbeschrijflijk mooi is het daar, je kijkt over het water, struiken als groene dotjes verspreid over het oppervlak. Vanuit hun smalle langwerpige boomkano’s  spreiden de vissers hun ronde netten met een regelmaat naar buiten. Wat een rust gaat er van dit schouwspel uit.

Met de gehuurde moto( en ja, zelfs met vitessen kan Rene rijden) toerden we  het eiland rond, 38 km, en namen de nodige haltes om de bevolking in hun dagelijkse bezigheden aan de oevers van de Mekong, op de velden of nabij hun huizen te “begluren” We vroegen ons af of het een officieel betaalde “hangmat”ligdag was, bijna onder elke paalwoning lagen, mannen, vrouwen en kinderen op hun slaapbank of hingen ze in de  mat. Koeien, vind je overal in kleine kudden over de weg, buffels in hun poelen om van de overstekende kippen nog maar te zwijgen. Kinderen duiken in groepjes her en der op, steeds zwaaiend en roepend. Dit was anders dan in de rest van Laos. De rijstvelden liggen er grijsdroog bij. Langs de weg meer struikgewas en wat hogere loofbomen. Als er rijstboeren zijn, dan verschijnen er meestal ook mooie houten paalwoningen  tot zelfs elegante stenen huizen. Dikwijls staat de gammele oude woning ook nog op het “erf”. Het was gans anders dan op het vaste land en iedereen schijnt tevreden!

Traditioneel sluiten we onze dag met een lekkere schotel en een beerke. Morgen weer verder al is het maar een beetje…oversteek naar het andere eiland Don Kon.

fotootjes volgen

1. Francis Bevers:
    30 januari 2014
    Dit lijken wel de jaren '50 en '60 van bij ons. Rust ook maar eens een dag uit in jullie hangmat met een beer en blijf hier maar een paar dagen wa luieren. Hier schijn op dit ogenblik de zon een beetje door het wolkendek en ja ... ik ga een beetje fietsen. Knuffels, Cis
  2. Benni&Ria:
    30 januari 2014
    Wat een onbezorgd leven hebben die mensen daar schijnbaar,
    't is toch een heel andere wereld dan bij ons. Die foto met die 2 blootvoetse kindjes: zo schattig!
    groetjes, Ria
  3. Veerle:
    30 januari 2014
    Tof al die verhalen en foto's worden jullie nog niet moe want volgens mij is dat toch wel zwaar
    groetjes Veerle
  4. Marijke Degrauwe:
    30 januari 2014
    Hoe schoon en met zo weinig content. Wat zijn wij toch verwend !
    Hier sta je echt nog stil bij de grootse dingen die de natuur te bieden heeft. Dat kan alleen maar blij maken.
    En ja, die blootvoetse kindjes, zoals Ria zegt, zo schattig !
    Soms wou ik dat ik het allemaal van dichtbij kon proeven !
    Liefs, Marijke
  5. Ons Hilda en Paul:
    30 januari 2014
    Hallo René en Gerd, ik heb jullie verhaal weer met plezier gelezen en daarna nog eens op" profiel" geklikt, en dan moet ik concluderen dat alle lezers van jullie verslagen het met mij eens zijn: dit is wat jullie willen zien, ervaren en meebeleven en later aan ons willen vertellen.
    Groetjes,ons Hillda